W tym artykule przeczytasz o:
- zmianach przebiegu linii autobusowej 210, o którą postulowali mieszkańcy Gminy Izabelin;
- braku dodatkowego przystanku na ul. Nocznickiego;
- oczekiwaniach mieszkańców nowych osiedli przy ul. Lekkiej i ul. Cienkiej;
- rozważaniach nad przyszłością przedłużenia trasy Mostu Marii Skłodowskiej-Curie w kontekście planowanej budowy trasy S7.
Linie 210, 250 i 712 po zmianie trasy
Linie 210, 250 oraz 712 to ważne połączenia podmiejskie łączące stację metra Młociny z Łomiankami, Starymi Babicami, Laskami, Izabelinem, Sierakowem i Truskawiem. Do tej pory wszystkie kursowały ul. Sokratesa. Po ich wycofaniu z tej ulicy trasy poprowadzono skrótem ul. Nocznickiego. Wcześniej jeździła tam wyłącznie linia 409, i to tylko w jednym kierunku — do Metra Młociny. W stronę ul. Wólczyńskiej linia 409 poruszała się wspomnianą ul. Sokratesa.

Choć wzdłuż ul. Nocznickiego przebiegają linie tramwajowe 26 i 33, mieszkańcy nowych osiedli w rejonie ul. Cienkiej i ul. Lekkiej liczyli, że w okolicy powstanie również przystanek autobusowy. Wcześniej mogli wsiąść do linii 210, 250 i 712 na przystanku Tołstoja, zlokalizowanym mniej więcej w połowie ul. Sokratesa. Zarówno ul. Sokratesa, jak i równoległa do niej ul. Nocznickiego mają ok. 1 km długości, a między przystankami Popiela i Metro Młociny nie ma żadnego przystanku pośredniego. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku tramwajów — na trasie znajduje się przystanek Nocznickiego, zlokalizowany przy ul. Cienkiej i ul. Rokokowej.
W przypadku linii 210 mieszkańcy gminy Izabelin wzięli udział w ankiecie, w której zdecydowana większość opowiedziała się za poprowadzeniem linii ul. Nocznickiego, co znacząco skróciło dojazd do metra. Wśród 920 ważnych głosów aż 837 poparło zmianę — informował o tym lokalny miesięcznik gminy Izabelin „Listy do Sąsiada” z września br.
Oczekiwania mieszkańców vs. ZTM
W związku z licznymi głosami mieszkańców osiedli w rejonach ul. Lekkiej i ul. Cienkiej radny Marcin Włodarczyk (Razem dla Bielan) skierował do Zarządu Transportu Miejskiego interpelację, w której wnioskuje o utworzenie nowych przystanków oraz wdrożenie innych rozwiązań ułatwiających dojazd do metra. ZTM w odpowiedzi stwierdził, że mieszkańcy tego obszaru mają zapewniony dostęp do Warszawskiego Transportu Publicznego, a cały rejon znajduje się w zasięgu dojścia pieszego do stacji metra Młociny. „Natomiast osiedla położone między ul. Cienką a ul. Wólczyńską znajdują się w strefie dojścia do przystanków tramwajowych przy ul. Nocznickiego” — wskazuje Renata Wiśniewska z ZTM.

Jak czytamy dalej, takie rozwiązanie jest zgodne z obowiązującym „Planem zrównoważonego rozwoju transportu zbiorowego m.st. Warszawy”, zgodnie z którym piesza dostępność do stacji metra nie powinna przekraczać 1000 metrów, a do przystanków tramwajowych — 400 metrów. Dyrektorka Pionu Administracyjno-Organizacyjnego ZTM, Renata Wiśniewska, dodała również, że planowana jest budowa przedłużenia trasy mostu Marii Skłodowskiej-Curie w kierunku planowanego węzła z trasą S7. „Jeśli nowy układ drogowy umożliwi utrzymanie funkcjonowania komunikacji autobusowej w obecnym kształcie, podejmiemy działania, aby w ramach budowy nowej drogi powstały również nowe przystanki na ul. Nocznickiego” — zaznaczyła.
Obecnie między ul. Lekką a węzłem Młociny jest ok. 400 metrów, zaś dojście do przystanku tramwajowego Nocznickiego, znajdującego się na wysokości ul. Cienkiej i ul. Rokokowej, wynosi ok. 360 metrów. W podobnej odległości znajduje się przystanek Tołstoja przy ul. Sokratesa.
Jak kształtuje się przyszłość przedłużenia ul. Nocznickiego do trasy N-S
W kontekście planowanej budowy trasy ekspresowej warto przypomnieć, że ponad rok temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęła przygotowanie dokumentacji projektowej dla ostatniego głównego wjazdu do Warszawy, który nie ma obecnie statusu drogi szybkiego ruchu — odcinka S7 między Kiełpinem a Trasą Armii Krajowej, stanowiącej część trasy N-S. Droga ma mieć przekrój dwujezdniowy z trzema pasami ruchu w każdym kierunku. Zaplanowano także dwa tunele — na Bemowie i na Bielanach — o długości 1100 i 1000 metrów. Przy sprawnym przebiegu procesu projektowego oraz uzyskiwania decyzji zasadnicza dokumentacja powinna być gotowa w II kwartale 2026 r. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy prac budowlanych.

Niestety, na ten moment nie ma pewności, czy trasa mostu Marii Skłodowskiej-Curie zostanie połączona węzłem z trasą S7. W propozycjach sprzed blisko 20 lat, dostępnych na stronie SISKOM-u, rozważano, że wzdłuż Chomiczówki trasa zostanie poprowadzona estakadą, pod którą miałoby powstać duże rondo łączące ją z mostem Północnym. Zakładano również budowę estakady mostu Północnego nad ul. Wólczyńską, kończącej się w pobliżu ul. Rokokowej. Jednak w miejscu, gdzie planowano rondo łączące obie trasy, ma znaleźć się wyłącznie tunel trasy S7, co uniemożliwi połączenie obu układów drogowych. Nie wiadomo też, czy powstanie węzeł Janickiego.










Napisz komentarz
Komentarze