Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 20 maja 2024 14:17

Warszawa powalczy z Florencją

Eksperci nominowali polską stolicę za osiągnięcia w poprawianiu bezpieczeństwa pieszych.

W tym artykule znajdziesz odpowiedź na pytania:

  • Jakie miasta zostały nominowane razem z Warszawą?
  • Kto zadecydował o nominacji?
  • Kiedy poznamy zwycięzcę konkursu?

Komisja Europejska zorganizowała konkurs, a eksperci nominowali Warszawę. W skład panelu, który o tym zdecydował, weszli: Filippo Randi (European Federation of Road Traffic Victims), Ellen Townsend (European Transport Safety Council) i Geert van Waeg (International Federation of Pedestrians).

Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu

Konkurs ten jest zaledwie częścią większego przedsięwzięcia. Komisja Europejska rokrocznie od 2002 roku organizuje Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu. W tym roku tydzień ten trwa od 16 do 22 września. W ramach tego wydarzenia organizowane są cztery konkursy: Europeanmobility Awards dla dużych i małych ośrodków miejskich, SUMP Award – nagrody dla miast za zrównoważone planowanie transportu oraz EU Road Safety Award na zwiększanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Przeczytaj również: Jak żoliborska strefa płatnego parkowania wpłynęła na Bielany?

W tym ostatnim konkursie nominowano trzy miasta, a wśród nich znalazła się Warszawa. „Bardzo się cieszę, że doceniono nasze działania, które przyczyniły się do ochrony życia i zdrowia mieszkańców. Bezpieczeństwo to dla nas priorytet, a dzięki systematycznemu wdrażaniu zaleceń audytu liczba wypadków na przejściach w stolicy spadła już dwukrotnie” – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

Jak podaje portal organizatora Mobilityweek.eu, Warszawa została nominowana za „postawienie pieszych w centrum poprzez ambitny i innowacyjny audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego, czyli badanie realizowane przez ostatnie pięć lat, które miało na celu pomoc w określeniu strategii i zaleceń dotyczących doraźnych i długoterminowych ulepszeń”.  

Nominacja za audyt

Audyt trwał kilka lat ze względu na jego rozbudowaną strukturę. Zbadano ponad 4 tysiące przejść dla pieszych w całej Warszawie, a każde z nich analizowano pod kątem ok. 30 kryteriów. „Audytorzy sprawdzali m.in. czy pieszy jest widoczny dla kierowcy, czy kierowcy w pobliżu przejścia rozwijają nadmierną prędkość, czy infrastruktura jest w dobrym stanie, czy zebra jest właściwie oświetlona. Do audytu dodatkowo wykorzystywane były m.in. dalmierze, kółka pomiarowe czy specjalne urządzenia badające natężenie światła na przejściu dla pieszych oraz w jego okolicy. Na tej podstawie opisywali główne​ zagrożenia w danym miejscu i nadawali mu ocenę w skali od 0 (najgorsza) do 5” – informuje Zarząd Dróg Miejskich.

Przeczytaj również: Ponad dwa miliony aut w Warszawie. M. Szolc: „Te liczby świadczą o porażce polityki mobilności miasta”

Międzynarodowa konkurencja

Wyniki konkursu poznamy 28 marca. Choć podium mamy gwarantowane (nominowanych miast jest troje) to rywalizacja z pewnością będzie zażarta. Warszawa za konkurentów ma piękną Florencję i malutkie Retimno. Włoska metropolia została nominowana za wykazanie jak ważne w zapobieganiu wypadkom jest system szybkiej wymiany informacji obejmujący miejski monitoring i system analizowania ruchu drogowego. Z kolei greckie Retimno znalazło się w konkursie w związku z umiejętnym zbalansowaniem zadań miasta i wyważeniem jego roli turystycznej z potrzebami mieszkańców.

Przeczytaj również: Zabójstwo na Bielanach. Podejrzany poza morderstwem odpowie również za inne przestępstwa


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
PRZECZYTAJ